Redmax
Redmax

Benchmarkonderzoek online zorgmarketing: focus ligt op middelen in plaats van strategie

Zorginstellingen zetten online marketing steeds vaker in en erkennen het belang hiervan. Aan de andere kant focussen zij zich vaker op de middelen dan op de strategie waarmee deze online middelen worden ingezet. Dat blijkt uit het uitgebreide benchmarkonderzoek van Redmax en Thomas Smedes naar de huidige status van online marketing binnen de zorg.

Benchmarkonderzoek online zorgmarketing: focus ligt op middelen in plaats van strategie

Zorginstellingen zetten online marketing steeds vaker in en erkennen het belang hiervan. Aan de andere kant focussen zij zich vaker op de middelen dan op de strategie waarmee deze online middelen worden ingezet. Dat blijkt uit het uitgebreide benchmarkonderzoek van Redmax en Thomas Smedes naar de huidige status van online marketing binnen de zorg.

Met het benchmarkonderzoek werden 102 instellingen ondervraagd, voornamelijk uit de sectoren GGZ, VVT en Ouderenzorg. Tweederde van de zorginstellingen geeft aan online marketing toe te passen. Omdat de aanwezige kennis van online marketing onvoldoende blijkt, is het maar de vraag wat en welke tools zij onder online marketing verstaan.

De focus ligt momenteel vooral bij zoekmachine optimalisatie en social media: de ondervraagde instellingen beschikken allemaal over minimaal één website en de meeste zorginstellingen zijn te vinden op social media. Deze marketinginstrumenten worden vooral ingezet om te zenden, terwijl tweerichtingsverkeer noodzakelijk is voor optimaal resultaat.

Benchmark_787x400

Om optimaal resultaat te halen, is er een online marketingbudget nodig. 44% van de instellingen stelt tussen de 0 en 19.999 euro beschikbaar voor online marketing en een aantal zorginstellingen heeft een budget van meer dan 100.000 euro. Er zijn zelfs 16 van de ondervraagden die aangeven dat zij geen specifiek budget voor online marketing en communicatie hebben.

Volgens Redmax zijn het bepalen van een online strategie en de inrichting van de organisatie hierop van belang om online marketing effectief in te zetten. 47% van de ondervraagde zorginstellingen heeft geen strategie en doelstellingen geformuleerd ten behoeve van de online marketing activiteiten. Slechts 27% van de instellingen heeft zowel een strategie als een doelstelling opgesteld.

Dit betekent dat veel zorginstellingen momenteel online marketing instrumenten inzetten zonder strategie of doelen. De instellingen zetten volgens Redmax online marketing daarmee vooral op operationeel niveau in zonder feitelijk rekening te houden met de strategie en/of doelstellingen van de zorginstelling.

Het volledige rapport is hier te downloaden.

In het benchmarkrapport staan een aantal marketinguitdagingen en wordt de top 5 speerpunten op het gebied van online marketing in de zorg benoemd. Daarnaast kunt u lezen welke online marketinginstrumenten zorginstellingen op dit moment gebruiken en hoe zij hun budget rondom online marketing hebben ingericht. Benieuwd naar deze resultaten? Download dan hier het volledige rapport.

Wilt u meer weten over dit benchmarkonderzoek of bent u geïnteresseerd in eMarketing? Neem dan gerust contact met ons op!

Wilt u meer weten?

Neem contact op met Redmax.
+31 10 524 11 00

Wilt u meer weten?

Wilt u meer weten?

Ook interessant voor u?