Redmax
Redmax

Monitoren van social media: kies de juiste tool!

Elke dag worden er wereldwijd meer dan 500 miljoen tweets via Twitter de wereld ingeslingerd en op een dag uploaden Facebookgebruikers wereldwijd 350 miljoen foto’s. Daar zouden zomaar een aantal berichten of foto’s tussen kunnen zitten die voor u of uw organisatie van belang zouden kunnen zijn. Maar hoe zorgt u nu ervoor dat u relevante content die gedeeld wordt door uw doelgroepen opmerkt? Het antwoord ligt verstopt in een geschikte social media monitoringstool.

Monitoren van social media: kies de juiste tool!

Elke dag worden er wereldwijd meer dan 500 miljoen tweets via Twitter de wereld ingeslingerd en op een dag uploaden Facebookgebruikers wereldwijd 350 miljoen foto’s. Daar zouden zomaar een aantal berichten of foto’s tussen kunnen zitten die voor u of uw organisatie van belang zouden kunnen zijn. Maar hoe zorgt u nu ervoor dat u relevante content die gedeeld wordt door uw doelgroepen opmerkt? Het antwoord ligt verstopt in een geschikte social media monitoringstool.

In januari 2014 waren 9.876.000 Nederlanders actief op het platform van Facebook. Hiermee is Facebook nog steeds de grootste speler op het gebied van social media in Nederland. Maar het landschap is continu in verandering en gebruikers stappen over naar platforms of wat nog meer gebruikelijk is dat ze meerdere platformen naast elkaar gaan gebruiken. Elk social mediakanaal kan een andere behoefte van een gebruiker vervullen.

Voor de meeste social mediaplatforms zijn applicaties voor tablets en smartphones beschikbaar waardoor we deze platformen makkelijker naast elkaar kunnen gebruiken. Met een steeds groter wordend aanbod van social media platforms en de grote hoeveelheid content die online wordt gedeeld, komen er steeds meer social media monitoringstools op de markt. Deze tools analyseren online berichten en gesprekken die relevant of interessant kunnen zijn. Meestal is het ook mogelijk om via deze tools in te loggen op de eigen social mediakanalen en op die manier op vragen, klachten of andere relevante berichten en gesprekken te reageren. Dit wordt ‘webcare’ genoemd.

SocialMediaTools_300x200
Welke tool past nu het beste bij de behoeften van uw organisatie? En waar moet u op letten bij het selecteren van een monitoringstool? Allereerst is het belangrijk om het doel te bepalen waarvoor monitoring en webcare gaat worden ingezet. Een doel kan zijn om informatie te verzamelen voor marktonderzoek over doelgroepen, die via social media veel relevante content delen. Sommige organisaties gaan daarin verder door niet alleen te luisteren naar hun doelgroepen maar actief het gesprek aan te gaan met deze doelgroepen om klanten en andere stakeholders nog beter in kaart te kunnen brengen. Of social media monitoring wordt ingezet voor reputatiemanagement om eventuele reputatieschade tot een minimun te beperken. Sommige bedrijven kiezen ervoor om via monitoringstools vragen en klachten op te sporen en richten hun eigen social mediakanalen daarmee in als online klantenservicekanalen.

De keuze voor het doel bepaalt welke toepassingen een monitoringstool moet bevatten. Wilt u vanuit de tool reageren op vragen of klachten? Dan is het van belang dat de tool een webare-module bevat. Maar wilt u naast luisteren ook uw doelgroep analyseren en beter in kaart brengen welke thema’s er spelen onder de doelgroep? Dan zijn social media dashboards belangrijk. Deze informatie en statistieken genereren inzicht hoe u als organisatie het beste marketing kan bedrijven via de social mediakanalen.

Als eenmaal het doel vastgesteld is en de belangrijkste hoofdtoepassingen zijn geselecteerd, adviseer ik om een lijst aan social media monitoringstools op te zetten die voldoen aan de eerder genoemde toepassingen.  De volgende stap is om deze tools te selecteren en te gaan testen. Belangrijk daarbij is om een lijstje van gewenste criteria op te stellen die tijdens het testen moeten worden getoetst. Belangrijke critiria kunnen zijn :

1) Bronnen: worden naast  berichten ook afbeeldingen en video’s gemonitord?
2) Talen: welke talen worden gemonitord en welke juist niet?
3) Rapportages: wat zijn de mogelijkheden voor het draaien van rapportages uit de tool?
4) Sentiment: welke sentimenten worden toegekend aan berichten?
5) Technologie: wat is nodig om de tool te laten draaien en welke koppelingen zijn nodig?
6) Gebruikers: hoeveel gebruikers kan ik aansluiten op de tool?
7) Kosten: Wat zijn de maandelijkse kosten van deze tool?

Bent u zich aan het oriënteren hoe u berichten en conversaties het best op social media kan monitoren? Neem dan gerust contact met ons op.

Wilt u meer weten?

Neem contact op met Redmax.
+31 10 524 11 00

Wilt u meer weten?

Wilt u meer weten?

Ook interessant voor u?